Ciclone de 15 Fevereiro 1941 em Portugal

Tópico em 'Eventos Meteorológicos' iniciado por remy 9 Fev 2007 às 19:44.

1. Mário Barros

Mário Barros
    Expand Collapse
    Furacão

Registo:
    18 Nov 2006
    Local:
    Cavaleira (Sintra)
    O melhor estudo que já vi do temporal de 1941.

http://www.mapfre.com/mapfrere/docs/html/revistas/trebol/n56/articulo1En.html

A parte mais impressionante.

The windstorm occurred through the afternoon into the early evening on a Saturday, without proper warning and many people were outside in the storm. A total of at least 130 people are known to have died in the storm. These include:

• total of twenty were killed in Lisbon by falling trees, chimneys, tiles and other debris. Twenty-five at Alhandra and eight at Setúbal drowned in the storm surge.
    • Nine people and two crew drowned in the sinking of a small ferry crossing the Tagus River inland at Tomar.
    • Across the country of Portugal as a whole some thirty-two people were killed by falling chimneys with another fifteen killed by treefall.
    • At Torres Novas three were killed in the collapse of a laundry.
    • At least ten died of exposure having been caught outside walking between Portuguese villages in the mountains and then got trapped in the blizzard.
    • And twenty were killed by a passenger train being blown off the viaduct in Guipúzcoa (Spain).

StormRic, Thomar, Vince e 1 outra pessoa gostaram disto.
  2. Thomar

Thomar
    Expand Collapse
    Cumulonimbus

Registo:
    19 Dez 2007
    Local:
    Cabanas - Palmela (75m)
    Muito bom! :thumbsup:

Só por curiosidade, viste a bibliografia? Faz referência ao MeteoPT :1143:

(...)
    Severa tempestade de 15 Fevereiro 1941 em Portugal (2008)
    http://www.meteopt.com/forum/evento...e-de-15-fevereiro-1941-em-portugal-793-2.html

(...)

Collapse Signature Expandir Assinatura
    Vince gostou disto.
  3. Teles

Teles
    Expand Collapse
    Cumulonimbus

Registo:
    7 Dez 2007
    Local:
    Rio Maior
    Deixo aqui um pequeno testemunho do meu pai.
    Segundo ele nesse dia o vento e a chuva era de tal ordem que arrancou centenas de árvores, tantas que alguns madeireiros na altura andaram semanas a cortar árvores pelos campos e algumas estradas , houve umas dezenas de casas completamente destruídas, os meus avós junto com o meu pai e os meus tios tiveram de se abrigar numa casa mais robusta de um familiar , algumas pessoas ficaram feridas , houve ainda um incêndio que destruiu uma serração !

jonas_87, Thomar, Vince e 1 outra pessoa gostaram disto.
  4. Gil_Algarvio

Gil_Algarvio
    Expand Collapse
    Nimbostratus

Registo:
    23 Mar 2009
    Local:
    Manta Rota - Algarve
    O Dia do Ciclone, 15 Fevereiro 1941

Facebook CM Lisboa:

Collapse Signature Expandir Assinatura
    Thomar e jonas_87 gostaram disto.